3 Eylül 2017 Pazar

AĞABEY: ZAMANIMIZDA BİR ATABEK (BABAM)


AĞABEY: ZAMANIMIZDA BİR ATABEK (BABAM)

1. GİRİŞ
O, tabiatın yeniden canlandığı yeşerdiği ilkbahar mevsiminin, bereketli yağmurların bol olduğu Nisan 1923 tarihinde Trabzon-Çaykara-Eğridere Mahallesinde ailenin ilk çocuğu olarak dünyaya gelir. Babası Sofuzade Mehmet Ağa’nın oğlu Dursun Ağıralioğlu; annesi Şakoğlu Ahmet Şahin’in Kızı Gülbeden’dir. Adını büyük babasının adı olan Mehmet koyarlar. Kendisinin doğumundan dört (Hasan), altı (Şahide), dokuz (Ömer) ve on dört yıl sonra  (Kemal) diğer kardeşleri doğdu. Çocukluğunda sadece kardeşlerinin değil, on hanelik akraba evlerindeki çocukların da ağabeyidir. Çünkü bu evlerdeki torunların da en büyüğüdür. 1941 yılında on yedi yaşında olan Havva isimli bir kızla evlendirildi. O tarihlerde, yörede gelinlerin ve özellikle yeni gelinlerin beylerine isimleri ile hitap etmesi veya isimleriyle onlardan bahsetmesi cemiyette saygısızlık sayıldığından, hanımı evdeki dört kardeşin hitap şeklini benimseyerek ondan ağabey diye bahsetmeye başlar. 1945 Mayısında bir oğlu (Necati) dünyaya geldikten üç ay sonra 45 yaşındaki babası bu dünyadan ayrıldı. Bir böcek sokması sonucu zehirlenip üç gün yatakta yattıktan sonra babasının beklenmedik ölümü onu derinden sarsar. Bir vasıta bulamayıp, bölgede tek olan il hastanesine babasını götüremediği için ömrü boyunca hayıflanır. Uzun yıllar boyunca çok büyük acılar yaşamasına, sıkıntılar çekmesine rağmen hiçbirinin acısı babasının ölüm acısını geçmez.  Bu hadiseden sonra, annesi, hanımı, oğlu, dört kardeşi ve babaannesi ile birlikte içinde beraber yaşadıkları evin sorumluluğu artık onun omuzlarındadır. Zamanla o, hal ve hareketleri ile hadiseler karşısında duruşu ve kişiliği ile sadece evinin ve akrabalarının değil, komşularının, hatta onu tanıyan hemen hemen herkesin ağabeyi olmuştur. Peki, kimdir bu insan, nasıl bir kişiliğe sahiptir?

2.ÇOCUKLUK MUHİTİVE ÇOCUKLUĞU
Doğumundan önceki yıllarda devlet büyük felaketler yaşamış Osmanlı Devleti adeta darmadağın edilmiştir.  Arka arkaya gelen Yemen Harbi, Trablusgarp Harbi, Balkan Felaketi, Birinci Dünya Harbi, Seferberlik İlanı, Çanakkale Harbi, Sarıkamış Bozgunu devleti ve milleti iyice zayıflatmıştır. Arkasından 1916-1918 arasında onun yaşadığı bölge Rusya’nın işgali altında kalır. Kurtuluş savaşı ile işgalcilerin saldırıları durdurulur. Fakat ülke topraklarının büyük bir bölümü kaybedilmiştir. Milyonlarca vatandaş öldürülmüş ve bir o kadarı sakat kalmıştır. Köydeki Şamil amca bir sohbetinde: ”Seferberlik ilanında bu köyden babalarımız, amcalarımız 78 kişi askere gitti, içlerinden pek azı geri dönebildi,” demişti. Kalanların elinde mal, servet ne varsa tükenmiştir. Cumhuriyetin kurulduğu yılda doğan bu çocuğun muhitinde bütün ülkede olduğu gibi büyük yaralar ve yokluklar vardır. Bu yaralar yavaş yavaş sarılmaya çalışılırken 1929’da bölgede şiddetli bir sel felaketi meydana gelir. Sel ve toprak kaymaları arazilere, evlere ve insanlara büyük zararlar verir. Bu olaylar yöredeki insanların ve çocukların üzerinde derin etkiler bırakır.
Bölgedeki yaşıtlarının çoğu gibi nispeten huzurlu bir aile ortamında çocukluk yılları geçer. Sağlıklı ve çok güçlü bir bünyesi vardır. Gerek babasının sağlığında babası ile gerekse ölümünden sonraki gençlik yıllarında akraba grupları ile doğuda Trabzon, Bayburt, Erzurum, Erzincan, Kars, Sarıkamış gibi şehirleri, batıda İstanbul, Eskişehir, Bursa, Balıkesir, İzmir, Manisa gibi vilayetleri gezmiş ve oralarda çalışmıştır. Bu seyahatlerde o yöreleri ve insanlarını gözlemler. Bir gün Balıkesir Lisesi önünden geçerken yaşıtlarının okula gidişini seyredip onlara gıpta ile bakmış ve gençliğinde esaslı bir tahsil yapamamanın üzüntüsünü yaşamıştır.  Altı-yedi yaşlarındayken babasından okumayı ve yazmayı öğrenmiştir. O yıllarda köyde okul yoktur. Bu yüzden hiç okula gidemez. Önceki dönemler ilçede bulunan medreseler de onun çocukluğunda açık değildir. Ancak medrese hocaları isteyenlere hocaların evlerinde ders vermektedir. Evin işlerinde ev halkına yardım eden bu çocuk fırsat buldukça arkadaşları ile hocaların evine giderek Arapça dil dersleri ve din dersleri alır. Fakat evdeki işlerden dolayı bu dersleri aksatır. 1947 yılında tekrar Arapçaya başlar ve yine devam edemez. Dersleri iyi anladığı fark edildiğinden muhitin teşviki ile yeniden derslere başlar, ama bitemez.  Bu derslere devam edebilenlerin bir kısmı hafız, bir kısmı hem hafız hem de hoca olmuştur.  Kendi kendine çalışarak ilkokul sınavlarına hazırlanmış ve girmiştir. Bu sınavlarda onu çok başarılı bulan hocalarıyla daha sonra samimi arkadaş olmuştur. Ortaokul sınavlarına hazırlanırken askere gitmesi gerektiğinden sınavlara girememiştir. İki yıllık İstanbul-Bakırköy askerlik döneminde de kendisini geliştirmeye devam etti..

3. EVİN SORUMLULUĞU
Ağabey babasının ölümünden sonra, kendisinden sonra gelen kardeşini (Hasan)evdeki erkek işlerini yapmak üzere bırakarak, ikinci kardeş (Ömer) ile yılda beş altı ay bölge dışına çalışmaya çıkar. Bu durum askerden döndükten sonra da iki yıl devam etmiştir. Muhite göre orta halli bir geçimleri vardır. Dedesinden kalan arazilere babası, tarla, çayır, fındıklık ve odunluk gibi arazi parçaları satın alarak eklemiş ve evin iş hacmini artırmıştır. Bu sayede 2. Dünya harbi öncesindeki ve sonrasındaki kıtlık yıllarını bir sıkıntı yaşamadan atlatmışlardır. Gurbette kazanılan paranın bir kısmı ile babasının mülk satın almak için edindiği ve ölümü ile ortada kalan borçların yarısı ödenir. Diğer yarısı koyun ve inek satarak daha önce ödenmiştir.
1947 de kendinden altı yaş küçük kız kardeşi (Şahide), iki yıl sonra kendisinden sonra gelen erkek kardeşi (Hasan)evlendirilir. Bir yıl sonra babaanne (Hatice) 1950’de vefat eder; ertesi yıl 1951’de kendisinin bir kızı (Safiye), erkek kardeşinin bir oğlu (Reşat) dünyaya gelir.
Yörede tarım ve hayvancılıkla uğraşılır. Koyun ve inek beslenir. Her yıl canlı hayvan, hayvan derisi, koyunyünü, tereyağı, peynir, fındık bazen de kuru fasulye gibi ürünler satarak evin ihtiyaçları karşılanır. Arazinin çok dik olmasından dolayı bütün işler insan emeği ile yürütülür. Bu bakımdan işlerin bitirilebilmesi için evdeki büyük küçük her fert gücünün yettiği kadar çalışmak zorundadır. Geçimlerinde bir sıkıntı olmamakla beraber, kendi ifadesi ile daha rahat geçinmek ve kalkınmak için akraba grupları ile birlikte gurbete çıkmaya devam eder, inşat ve kerestecilik işlerinde mevsimlik çalışır, para kazanır.

4. YÖRENİN GEÇİM DURUMU
Evlerde genellikle, çarşıdan tuz, gaz, şeker yanında bazı giyim ve ev ihtiyaçları karşılanır. Hemen hemen her evde kenevir yetiştirilir ve kenevir dokuma tezgâhı vardır. Tarlalarda yetişen kenevirden iplik eğrilir ve tezgâhlarda kumaş dokunur. Bu kumaşlardan kadın ve erkekler için iç çamaşırı dikilir. Yine kenevirden ip, halat gibi ev eşyaları yapılır. Çorap, kazak ve yelekler beslenen koyunların kırkılması ile sağlanır ve evlerde hazırlanan yün ipliklerle örülür. Bunun için kadınlar gündüz ev işlerini tamamlar, gece veya gündüz yollarda yün örer, geceleri iplik eğirir veya kumaş dokur. Kumaş haline gelinceye kadar yün veya kenevirler yıkama ve tarama gibi bazı işlemlerden geçirilir. Ara sıra erkeklere yün başlıklar da örülür. Koyunyünü bol olan evlerde bazen yün kumaş da dokunur. Bu kumaştan heybe gibi ev eşyaları yapılırken, arada bir de çarşıda terziye verilip elbise diktirilir.  Hanımların dış kıyafet için çarşıdan basma, pazen veya divitin türü kumaş alınıp evde elbise dikilir. Yün kuşak, yün atkı, önlük, lastik ayakkabı, yazma veya eşarp satın alınan giyim eşyalarındandır. Erkeklerin dış kıyafeti için yünlü veya ketenli kumaşlar satın alınıp çarşıda diktirilir. Evlerde ahşap peyke üzerine keçe serilir. Genellikle bu keçelerin yünü keçeciye verilir ve keçe yaptırılır. Kırkılmamış koyun derisi kurutulur ve evlerde post olarak kullanılır. Bu postlar duvara asılır, ya seccade olarak veya gelen misafirin oturması için keçenin üstüne serilir. Döşek ve yorganlar genellikle yünden, bazen de pamuktandır ve yüzleri çarşıdan satın alınır. Çarşıdan ev eşyası olarak kap kaçak yanında, tarla, çayır, odun ve kereste aletleri de satın alınanlar arasındadır. En yaygın olanlar, bel, kazma, kürek, dirgen, orak, tırpan, tırmık, balta, satır, tahra, keser, testere ve rendedir. Bunların bir kısmının sapları evlerde hazırlanır.

5. MEYVA DİKME MERAKI
Ağabey çocukluğundan beri meyve fidanı dikmeye meraklıdır. Gençliğinde ormanlardan çeşitli meyve fidanları bulur, getirir, onları evlerin etrafına, tarla yarlarına ve fındıklıklarda uygun yerlere diker. Birkaç yıl sonra aşı zamanları gelince, her meyvenin en güzel cinsinden aşı dalları alır, onları aşılar.  Kalem aşısı dâhil diğer aşı türlerini bilir; aşılamada titizlik gösterir. Aşıladığı meyvelerden tutmayanı pek olmaz. Fidanlar dikildikten altı-yedi yıl sonra meyve vermeye başlar. İlerlemiş yaşlarında bile uzaklardaki ormanlardan çam fidanları bulur, arabalarla taşıtır ve mezarlıklarda boş yerlere diker.

6. ASKERLİK GÖREVİ
7 Temmuz 1952 yılında gittiği askerde güzel el yazısı ile dikkati çektiğinden bölük yazıcısı olarak görevlendirmiştir. NATO’dan yeni gelmiş ve birlikte hiç kimsenin kurmalarını bilmediği Amerikan barakalarının kurulmasındaki becerisi ve zekâsı bölük komutanının dikkatini çekmiş. Bölük komutanı onu gelişinden üç ay sonra çavuş kursuna göndermiştir. Oradan pekiyi derece ile belge almıştır. Nüfusa olduğundan çok küçük yazıldığı için askerlerin çoğu tarafından ağabey olarak çağrılır. Bölükte sayılır, sevilir. Zekâsı, dikkati, samimiyeti ve dürüstlüğü ile ve iman ve uygulamaları ile giyim kuşamı ve terbiyeli hal ve hareketi ile o herkesin saygısını kazanır. Askerlerine, arkadaşlarına, hatta subaylarına ve onların hayat tarzına, tavır ve kişiliği ile olumlu tesirler yapar. Bölük komutanı tezkere bırakmasını ister. Annesinden ayrılamayacağını ve memleketini terk edemeyeceğini beyan ederek teklifi kabul etmez. Gerçekten annesine çok düşkündür. Annesinin ölümünden sonra bile, her zaman annesine hizmetinde bir eksiklik olup olmadığını kendi kendine sorgular. Komutanı annesine mektup yazıp oğlunun askerde kalmasına izin vermesini istemişti. Hatta, askerden terhis olduktan yaklaşık 6 ay sonra bölük komutanı kendisine uzun bir mektup yazarak askerde yapmış olduğu hizmetlerden dolayı teşekkür eder. Ayrıca annesine hitaben de bir mektup hazırlar, böyle bir evlat yetiştirdiği için onu tebrik eder ve ellerinden öptüğünü bildirir.

7. OKUMA MERAKI
Ağabey askerlik bitiminden sonra da işlerden fırsat buldukça okumaya ve öğrenmeye devam eder. Devamlı Arapçasını geliştirmeye çalışır. Bir fıkıhçı kadar İslam hukukunu kitaplardan öğrenir. Halka Hukuk Bilgisi gibi bazı pratik kitaplar okumak yanında, Kuran’ı ezberlemeye çalışır. Bu çalışmalar sayesinde ayetlerin nerdeyse yarısını ezberlemiştir. Muhitindeki konuşmalardan, kelimelerin telaffuzunu ve manasını duyarak tam doğru öğrenemediği için bir Osmanlıca-Türkçe cep sözlüğünü okuyup ezberlemiştir. Daktilosu yoktur. Kâğıtları rulo haline getirerek klavye hazırlamış, alfabe harflerini o kâğıtlar üzerine yazmış ve on parmak daktilo yazmayı o kâğıttan klavye üzerinde öğrenmeye çalışmıştır. Matematiğe çok meraklıdır. İşlerden fırsat buldukça kitaplardan kendi kendine matematik öğrenir. İlk ve orta öğretim okullarını dışardan bitirip iki fakülte mezunu ve nihayet müftü olan gençlik arkadaşı Hafız İsmail, ağabeyin evine ziyaretine geldiği bir gün orada bulunanlara ”Benim matematik hocam kendisidir” demişti.
Ağabeyin çok güzel el yazısı vardır. Her işte olduğu gibi yazı işini de en iyi ve güzel yapmaya çalışır. Gençliğinde, köydeki doğum, evlenme, ölüm, senet gibi beyannameleri köydeki herkes ona doldurtmak ister. Çünkü kaymakamlık onun yazdıklarını itirazsız kabul eder. İlçenin pazarı Salı günleri kurulduğu için her hafta pazara gider. Çoğu kimse öğleye kadar veya en geç ikindiye kadar işlerini bitirip evine döndüğü halde, o yatsıdan önce dönemez. Çünkü evin siparişlerinden önce insanların yazı evrakını bir kahvehane masasının üzerinde itina ile ağır ağır doldurulacak ve ikmal edilecektir. Bu evrak doldurma veya senet hazırlama işi karşılığı olarak ne vereceklerini soranlara: ” Babamın ruhu için dua,” cevabını verir, hiçbir bedel kabul etmez. Bunun için geç saatlerde eve döner. Annesi üzülür ve telaşlanır; yarı şaka yarı ciddi:  “Çarşıda en son dükkânı sen mi kapattın,” sözü ile onu kapıda karşılar.

8. YENİ EV YAPMA
Kendisi askerdeyken diğer iki erkek kardeşten Ömer 1953’te, Kemal 1954’te evlenir. Aynı evde kalmakta olan dört kardeşin her birine birer oda, anneye oturma odası ayrılır. Diğer geniş bir oda misafir odası olarak kullanılır. Askerden dönüşünden bir yıl sonra üçüncü kardeş Ömer’in Mustafa isminde bir oğlu olmuş böylece evdeki torunların sayısı dörde ulaşmıştır. Artık altı odalı ahşap ev dar gelmeye başlamıştır. Ağabeyin öncülüğünde yeni bir ev yapma hazırlığına girişilir. Bu hazırlığın en zor işi evin kendi ormanlarından kereste kesip arsa yerine taşımaktır. Kiriş, direk, taşıyıcı ahşap duvar, saray bağları ve mertekler gibi taşıyıcı sistemlerin, çok uzun ömürlü olan kestane ağacından yapılması gerekir. Tavan, döşeme gibi her zaman değiştirilebilen kısımlar genellikle daha az dayanıklı olan çam (ladin) ağacından seçilir. Bu keresteler orman yerinde kesilecek, yontulacak, biçilecek ve ev yerine taşınacaktır. Yapılacak binanın ocak ve baca konacak bazı duvarları taştan yapılacaktır. Yerin altında taş ocağı yerleri kazılarak uygun taş aranır, uygun taş ocağı bulunursa dinamitle sağlam kayalar çıkarılacak ve arsa yerine taşınacaktır. Ayrıca kiremitler için uygun toprak olan yerlerdeki kiremit fırınlarında kiremit pişirilecektir. Bunun için istenen nitelikte toprak kazılacak, taşları elenecek, hamur haline getirilecek ve kiremit kalıplarına dökülecektir. Bir süre kurutma binasında kuruduktan sonra fırına yerleştirilerek, ormandan taşınan odunlarla kiremitler pişirilecektir. Bütün bu kiremit işlemlerini en küçük kardeş (Kemal) yürütmüştür. Bu yıllarda ikinci kardeş askerliğini yapmaktadır. Bu kiremitler hazırlandıktan sonra bunlar da insan sırtında inşaat yerine ulaştırılacaktır. Kiriş ve direk gibi sarp yamaçlarda taşınması zor malzemelerin taşınması erkeklere, taş ve kiremitlerin taşınması gelenek olarak kadınlara aittir. Bu kadar malzemenin imalatı ve taşınmasında bütün ev halkı çalışmıştır. Yeni bir ev yapmak en zor işlerden biridir. Altı odalı yeni bir ev yapmak için bütün ev halkı seferber edilir. Kereste ve taş taşıma gibi en zor işlerde komşulardan imece usulü ile yardım alınır. Artık sıra evin arsasının kazılmasına gelmiştir. Bu kazıdan sonra, Nisan 1956 da muhitte iyi marangoz ustalarından, ikisinin de ismi Ahmet olan Ahmet Pamuk ve Ahmet Arslan) iki usta tutulmuştur. Yapım sırasında ustalara ve yardımcıları ile bütün çalışanlara kuşluk vakti kahvaltı ve öğlen yemek hazırlayıp vermek de ev halkının vazifelerindendir. Bu işi ağabeyin hanımı Havva üstlenmiştir. Nihayet çatıya sıra gelir ve evin çatısı kurulur. Geleneklere uygun olarak çatının kurulduğunu gösteren bazı renkli yeni kumaşlar çatının yüksek bir kısmına asılır. Taş duvar ustalığını çoğunlukla ağabey yapar. Küçük dayısı (Selman) iyi bir duvar örücüsü olduğundan 10 gün kadar yeğenlerine yardıma gelmiştir. Tam yoğun çalışmaların olduğu öğlen vaktine 15-20 dakika kala, yeğen yapmakta olduğu işi yarım bırakır, abdest alır, kıyafet değiştirir, temiz elbiseler giyer ve cemaatle namaz kılmak için100 metre mesafedeki camiye koşar. Bu her gün böyle devam eder. İşler beklenen hızda gitmediği için dayının canı sıkılır. Pek az, fakat nükteli konuşan dayı, bir gün camiden dönüşünde, yeğenine ismi ile hitap ederek: “Mehmet, camiye bu kadar düşkünlük iyi değil,” demiştir. Fakat değişen bir şey yoktur. Onun programında, yapılacak iş prensip meselesi ise, padişah dahi gelse, bir değişiklik olmaz.

9. İMAR VE İNŞAATÇILIĞI
Babasının ölümü ile askere gidişi arasındaki yıllarda onun öncülüğünde bir kom evi ile bir yayla evi yıkılıp yeniden yapılır. İleriki yıllarda da bu inşaatçılığı devam eder. İki samimi arkadaşı ile Trabzon çarşısına çok yakın bir arsa satın almış ve üzerinde beş katlı bir apartman yapmışlardır. Emekli olduktan sonra yayla evini yıktırıp yeniden yaptırır. Ayrıca köydeki evin alt katında başlangıçta planlandığı halde, gerçekleştirilmemiş olan bir salon ve odadan ibaret bağımsız bir misafirhanenin yapılmasına rehberlik eder. Bu işlerin yanında, çoğu ahşap olan iki köy evi, iki şehir evi, iki mezra evi ve bir yayla evi yanında yayla köyündeki bir evin bakım ve onarımını aksatmadan sürdürmeye çalışır. Bir bakıma o imarcı ve inşaatçıdır.

10. İLK MUHASEBECİLİK DENEMESİ
Ağabeyin büyük kayınbiraderi uzun yıllardan beri köyün muhtarıdır. Her yıl köy bütçesini hazırlayıp kaymakamlıkta onaylatmak işkence halini almıştır. Çünkü köy bütçelerini ilçede iki kişi tanzim edebilmektedir. Onlar muhtarlık işlerini her yılbaşında sıraya koymakta ve işler gecikmektedir. Kendisi eski defterleri incelemiş ve muhtara yardım olsun diye bu işi kendisi yapmak istemiştir. Fakat kayınbirader onun bu işi yapabileceğine güvenmez ve onu bir iki yıl oyalar. Fakat yine ısrar edince, bu sefer kıramaz, ”Ne yapalım yanlış olursa, yeniden ilgili elemana yaptırır, bedelini öderim,” diye düşünmüş ve köy bütçesinin onun tarafından hazırlanmasını kabul etmiştir. Ağabey köy bütçesini hazırlamış ve muhtar ilgili memura çekinerek belgeleri teslim etmiştir. Memur bir süre sonra muhtarı çarşıda görmüş ve sormuştur: “Senin defterleri kim hazırladı”. “Bizim oradan bir genç,” cevabını alınca, “Çok güzel olmuş. O kadar güzel yazı yazabilen o genci görmek istiyorum, onu yanıma getirir misin,” demiştir. O genç yanına gelince, memur başka bütçeler yapmak isteyip istemediğini sormuştur. O ise yapamayacağını, çünkü Trabzon’a gideceğini söylemiştir.

11. KARDEŞLERİN AYRILMASI
Yeni ev yapılıp tamamlanmış, ağabeyin 1956 Eylül ayında bir erkek çocuğu (Dursun) dünyaya gelmiş ve Mart 1957 tarihinde kardeşler birbirlerinden ayrılmıştır. Anne Gülbeden ile en büyük ve en küçük kardeş eski evde kalır, diğer iki kardeş, Hasan ve Ömer,  yeni eve geçerler. Böylece kardeşlerin keseleri de ayrılmış olur.  Evleri ve keseleri ayrılmış olmakla birlikte, Ağabey kardeşlerin evleri ve geçimleri ile devamlı ilgilenmiştir. Ömürleri içinde onlara sadece ağabeylik yapmaz, bir bakıma babalık yapmıştır. Onların evlenmelerinde, iş kurmalarında, hastalanmalarında hep yanlarındadır. Ayrı evlerde oturmalarına rağmen, aynı evdeymişler gibi onların evlerinin ihtiyaçlarını da düşünür. Her görüşmelerinde her birine bir ihtiyacı olup olmadığını sorar.  Hâlbuki bazılarının maddi durumu ondan çok daha iyidir. Sadece kardeşleri ile değil, bütün akrabaları ile alakalanır. Uzakta olanları fırsat buldukça ziyaret eder, bazı küçük hediyeler götürerek gönüllerini hoş etmeye çalışır.

12. TRABZON’DA MUHASEBECİLİĞE BAŞLAMA
Ağabey artık 34 yaşındadır. Şehirde bir mesleğinin olmasını arzu etmektedir. Trabzon’a gidip bir lastik ayakkabı firmasının satışını üzerine almıştır. Fakat bu konuda fazla imalatçı ortaya çıkınca mallarını satmakta olduğu fabrika sahipleri tarafından kapatılır. Hiç kimseden öğrenmeden, kendi kendine muhasebe defterleri tutmayı öğrenir.  Ticari muhasebe defterleri tutmak ister, fakat tecrübesi yoktur. Çocukluk komşusu ve en büyük kardeşinin kayınbiraderi olan, şehirde toptancılık yapan İbrahim Bey (Yaroğlu), muhasebe defterlerini onun tutmasını ister. Etrafındakiler, onun tecrübesi olmadığını ve bu işi yapamayacağını kendisine telkin ederlerse de: “Bilsem bir milyon lira kaybedeceğim, yine de defterlerimi ona vereceğim,” diyerek kararını kesinleştirir. Yılbaşında defterlerini ağabeye teslim eder. Böylece ağabey ticari muhasebe işine başlamıştır. Yıllar boyunca zaman zaman bu hadiseyi anlatır, İbrahim’e minnet ve şükran duygularını dile getirir. Daha sonra Sadık Bey (Çakır) ve Yusuf Bey (Canoğlu) gibi toptancıların büyük defterlerini de almıştır. Muhasebe defterlerine başladıktan iki sene sonra bu konuda bir belgesinin olmasını istemiş, Ticaret Lisesinin üç aylık gece muhasebe kursuna katılarak muhasebecilik belgesini almıştır. Zamanla muhasebesini tuttuğu kişilerin ve firmaların sayısı 30-35’i bulmuştur. Geçimini bu yolla sağlar ve 1996 yılında emekli oluncaya kadar bu işle uğraşır. Bu süre zarfında en az ayda bir defa köyü ve evini ziyaret eder. Ailesi ara sıra Trabzon’da, bazen köyde kalır. Zaman ve parasının bir kısmını vilayeti ile köyü arasındaki 80 kilometrelik yolu gidip gelmekle geçirir. Ama ev ve anne ziyaretlerini hiçbir zaman ihmal etmez.
Köye gidişinde her seferinde döneceği zaman akraba büyükleri olan Ali, Büyük Mustafa, Küçük Mustafa, Muhammet ve Osman amcaları ve diğer büyükleri, özellikle Şamil ve Sait amcaları ziyaret eder, duaların alır. Bunu ev halkına da tavsiye eder ve yaptırır. Bir defasında Trabzon’a gitmeden önce Ali amcaya ziyarete gitmişti. Ali amca ona ismiyle hitap ederek:  ”Bugün Trabzon’a gitme,” demiş. O da Peki,” diyerek evine dönmüş ve o gün seyahatten vazgeçmiştir. Ertesi gün Ali amcanın cenazesi vardır. Cenazeye katılmış ve bizzat onun defin işine yardım etmiştir. Her iş gibi defin işlerini düzenli yapar ve yaptırır.  Her seyahat için evden çıktıktan sonra, mutlaka aile mezarlığının önünde durur, duasını okur, yoluna öyle devam eder.
Trabzon’da önceleri bir akraba evinde, Yaroğlu, ve ardından bir arkadaşının Nazım Kofoğlu) evinde kısa bir süre kaldıktan sonra bir arkadaşı ile ortaklaşa (Hüseyin Boz) bir ev kiralamıştır. Artık ailece oturabileceği bir eve ihtiyacı bulunmaktadır. Daha sonra bir aile dostunun (Cemal Sarı) iki katında oturduğu 3 katlı evinin giriş katını kiralar ve yaklaşık 27 yıl bu evde kirada oturmuştur. 1978 yılında Çarşıda Yazıcıoğlu Sokak’ta arkadaşları ile yaptırdıkları bir apartmana taşınır.

13. KÜLTÜR İŞLERİ
Ağabey şehirdeki kültür ve siyaset olayları ile ilgilenir. Gerçi doğrudan siyasetle ilgisi yoktur, Ama genelde ve prensiplerde siyasetle ilgilenir. 1957 yılında zamanın başbakanı Adnan Menderes Trabzon Belediye Binasının balkonundan halka hitap etmektedir. Kendisi dinleyiciler arsındadır. Bir ara başbakan onu işaret ederek, “Arkadaki genç, sen, bir şey mi söylemek istiyorsun,” diye karşıdan sormuş. Ona mı söylüyor acaba, birden şaşırır ve etrafına bakınır. “ Evet,  siz, çok dikkatli dinliyorsunuz, bir şey mi istiyorsunuz,” diye sorusunu tekrarlayınca: “ Sağ olun; sağlığınız istiyorum,” diye cevap vermiştir. Kendisinin çok ciddi duruşu ve nüfuz edici bakışları hatibin dikkatini çekmiştir. Şehre gelen kültür adamlarının konuşmalarını fırsat buldukça dinler. O dönemlerde yayınlanan fikir ve iman dergilerinden İslam ve Hilal gibi dergileri satın alır. Prof. Dr Ali Fuat Başgil’ in Demokrasi Yolunda, Gençlerle Baş Başa, gibi kitaplarını ve diğer bazı yazarların eserlerini, bilhassa dini kitapları satın alır, eve getirir. Bu dergi ve kitapların bazı kısımlarını evde çocuklarına yüksek sesle okutur ve kendisi dinler. Böylece çocuklarının fikir ve iman temellerini sağlamlaştırır. Yıllar sonra bu davranışını öğrenen bir psikiyatri profesörü Fevzi Samuk: “ Bu bir irfan göstergesi.  Günümüzün pek çok aydını, çocuklarını yetiştirme konusunda böyle bir irfanı gösterememektedir,” diye konuşmuştur.

14. YAZI TİTİZLİĞİ
Kendisinin son derece düzgün ve okunaklı el yazısı vardır:  Süslü majüskül harflerle başlayan matbaadan çıkmış gibi muntazam bir el yazısı. Pelikan gibi özel marka kırmızı ve mavi mürekkep kullanır. Dolma kalemleri de en iyi markalardandır.   Yevmiye defterlerinin her sayfasına, hesap adı kırmızı mürekkeple, hesabın açıklamaları ve rakamları ise mavi mürekkeple yazılır. Yazıların, rakamların hepsi uygun satır ve sütunlardadır. Sütunlardaki alt alta rakamlar makinesiz kolaylıkla kafadan toplanabilir. Sayfalarda en ufak silinti veya kazıntı görülmez. Hatalar yeni bir hesap açılarak düzeltilir. Yıllarca tutulan yüzlerce defterde en ufak bir düzensizlik görülmez. Bu defterlerin birkaçı saklanıp gelecek nesillere örnek olarak gösterilse revadır.  Kaliteli kalemlere meraklıdır. Parker, pelikan markaların son modellerini yurt dışından veya İstanbul’dan getirtir. Bir defasında yurt dışından ne istediğini soran oğluna, falan model Parker dolma kalem getirmesini söylemiştir. Ceketinin iç cebinde mavi ve kırmızı yazan en kalitelilerinden iki dolmakalem mutlaka bulunur. Masasının üstü sanki kalem koleksiyonu gibidir. Ayrıca kırmızı, mavi yazan sabit kalemler, çeşitli sertlikte kurşun kalemler sivri bir şekilde açılmış hizmete hazırdır.

15. GİYİM TARZI
Ağabey zevkli giyinir. Kendisinin beğenip almadığı ve beğenmediği hiçbir giyimi, çok değerli hediye olsa bile, giymez. Gençliğinde özel bir terzide diktirilmiş lacivert takım elbisesini sadece çarşıya giderken giyer. Komşu gençlerin bir kısmı onun bu takım elbisesini ödünç alıp düğüne falan giderlerken giyerlermiş.
Gerek takım, gerekse tek ceket, pantolon elbiselerinin kumaşını çoğunlukla yünlü kumaştan kendisi seçer ve hepsini titiz bir terzide diktirir. Bir ara manifatura dükkânında çalıştığından mıdır neden bilinmez, kumaştan çok iyi anlar. Kumaşın yün oranını, ketenini, sentetik ipliklisini, ipeğini, ütü tutanını, tiftikleneni, dayanıklı olanı iyi tanır. Yörenin gelenek ve göreneklerine göre hanımların yaşlarına ve evlilik durumlarına göre kumaş türü, rengi ve desenini doğru seçer.
Yüksek belli pantolon giyer, ayakkabılarını uzun süre özel ayakkabı ustalarına yaptırmıştır. Gömleklerini arkadaşı olan pijama ve gömlek terzisi Kemal Usta (Baltacı) dikmiştir. Her zaman ev elbisesi ayrı, iş elbisesi ayrı, çarşı elbisesi ayrıdır. Bazen günde beş altı kere eve gidip gelmesi gerekebilir. Her seferinde elbise değiştirir. Kravat taktığı pek görülmez. Hediye edilen fötr şapkaları pek ender takar. İnce çizgili beyaz gömlek, tek ceket, tek pantolon, deri kemer,  lacivert yün bere onun klasik kıyafetidir. Kış mevsiminde yün kaşkol, yün palto bunlara eklenir. İstanbul’a giden arkadaşlarına yün atkı veya saf yün lacivert bere siparişi verir. Elbiseleri her zaman ütülü ve pırıl pırıldır. Gömlekleri her an yeni yıkanmış gibi durur. Parasını taşıdığı deriden yapılmış büyük para cüzdanı her zaman ceketinin iç cebindedir ve cep daima düğmelidir. Sait Yaroğlu’nun kızı Sabahat Hanım: “Her zaman düzgün olan onun giyim ve kuşamına hayranım” demişti.

16. YEMEK İŞLERİ
Ağabey, yemek yapmasını bilir.  Yemek pişirmeye başlamadan önce, daha evvel yıkanmış ve yerine konmuş tencere yerinden çıkarılır ve yeniden sabunlu sıcak suyla yıkanır. Bunun gerekçesini soran olursa:  “Tencerede kalan en ufak bir yemek parçacığı mayalanmaya sebep olup yemeğin lezzetini bozabilir ve erken bozulmasına sebep olabilir,” yorumunu yapar.  Her türlü yemek yanında balık türlerini ve haşlama yemeklerini iyi yapar. Evde pişirilmekte olan yemeğin tuzuna, biberine, salçasına, yağına, suyuna, baharatına müdahale eder. Bu konuda gençlere yol gösterir ve yardım eder. Bütçesi sık sık dışarıda yemek yemeğe uygun değildir. Evde kimse olmadığı zamanlarda veya dışarıda yemek yemesi gerektiği durumlarda, şehirde tek bir lokantada (Çiçek Lokantası) yemek yer. Bu lokanta Trabzon’un en temiz ve iyi lokantalarından biridir. Aşçısı eski Cumhuriyet Lokantasının ustasıdır. Sokakta, yolda, hele hele ayakta veya yürüyerek yemek yemez. Bir şey yerken başkalarının görmesini istemez. Yemek seçme konusunda ve damak tadında zevk sahibidir.

17. YARDIM SEVERLİĞİ
Kendisi altın, mücevher ve halıdan anlar. Düğün yapacak olan komşular Trabzon’a gidince onu bulur. Alınacak giyim eşyaları, hediyelik eşyalar cumhuriyet altını veya Reşat altını, beşibirlikler, bilezik veya diğer takılar onunla birlikte seçilir. Bu maksatla Trabzon’a gidenlere: ” Ağabeyi bulun; o hangi dükkândan ve kimden ne alacağını bilir, maldan anlar, fiyatlarını bilir,” denir.
Çarşıya veya Trabzon’a giderken mahalleden hanımlar siparişlerini kendi ev halkından ziyade onun almasını isterler: “ Ağabey,  anneme elbiselik için 8 metre divitin alır mısın,” gibi siparişlere sık rastlanır. O dönemde başka ayrıntıya gerek yoktur; durum anlaşılmıştır.
Muhitindeki zenginlerin zekâtlarından bir kısmının kendi tanıdık muhtaçlara ayrılmasını sağlar. Dağıtılacak ayni yardımları tasnif eder, kime hangi türlerin uygun olacağını belirler. Onların memleketlerine götürülmesine ve evlerine teslimine yardımcı olur. Yangın, sel gibi felaketlerden zarar gören ailelere para toplamada çalışan gruba yardım eder ve tanıdığı esnafın yardım yapmasını sağlamaya çalışır.
İnsanlara yardımcı olmayı sever. Mahallede kimin tırmık sapı kırılır veya tırpan sapı bozulursa ya da süt makinesi çalışmazsa, ağabey evinde ise, ona gider. Ağabey kendi işini bırakır o bozukluğu onarmak için saatlerce uğraşır. Tanıdıkları olan bazı küçük esnafın yıllık bilânçolarını karşılıksız hazırlar. Bir gün bir arkadaşı yıllık bilânçosunu hazırlatmak için evine gelmiştir. Yıllık bilânço hesapları yapılmış ve gerekli evrak doldurulmuştur. İş bittikten sonra arkadaşına: “Ben abdest alayım, sonra beraber dışarı çıkarız,” demiş. Arkadaşı:  “ Ama az önce abdest almıştın,” deyince, cevap olarak: “Bu arada bu defterlerdeki rakamları ve pürüzleri ortadan kaldırmak için bir sürü yalan yanlış yazı yazdık, ellerimizi kirlettik. Onun için yeniden abdest almam lazım,” deyip yarı şaka yarı ciddi az vergi verme konusundaki titizliliğini göstermiş, sitemini dile getirmiştir. Gerçekte ise gençliğinden beri hayatı boyunca uyguladığı bir prensibi vardır: Her namazdan önce abdest almak. Defterlerini tuttuğu esnaftan az vergi verenlere daha fazla vergi vermeleri konusunda telkinde bulunur. Memleket sevdalısıdır. Zaman zaman: “Türkiye’nin zenginleri destek verse, devlet pek çok zor işi başarır ve dünyada ön sıralara çıkabilir,” fikrini ileri sürer.
Etrafındaki cemiyetlerle ve derneklerle ilgilenir, onlara destek verir.  Bunların yaptırdığı köy yolları, yayla yolları, cami ve suyolları gibi işlerde para toplanmasından malzeme alımına kadar çeşitli işler ile uğraşır. Bunların muhasebe işlerini fahri olarak yürütür.  Bu derneklerin paralarının muhafazasını üzerine alır.  Paralarını enflasyona karşı korumak için dövize çevirir ve öyle saklar. Cami ve köy yolları yapımı, suyolu onarımı gibi işlerde köy ihtiyar heyeti ile birlikte işin başında bulunmaya çalışır. İnşaat işlerinden anladığı ve her işi en iyi yapma ve yaptırma prensibi dolayısıyla bu işlerde işin başında bulunması istenir. Ustaların en ufak hatasına anında müdahale eder ve o hatayı düzeltir. Bu durum muhitte bilindiği için ustalar onun yanında pek çalışmak istemez. Bir defasında kendi evinde çalışan ustaların yaptığını onlar akşam evlerine gittikten sonra tamamıyla yıkmıştır. Ertesi gün yaptıkları işlerin yıkıldığını gören ustalar onun gerekçesini öğrenince haklılığını kabul eder ve aynı işi tekrar yaparlar.

18. TUMUMLULUĞU
Çok tutumludur ve parası bereketlidir. Geliri sınırlı, giderleri çeşitli olmasına ve kirada oturmasına rağmen, hemen hemen isteyen herkese borç para verir. Parası yoksa muhasebesini tuttuğu dükkânların sahiplerinden veya sahiplerine söyleyerek doğrudan kasalarından kendi adına ödünç para alıp ihtiyaç sahiplerinin ihtiyaçlarını karşılar. Bazı kimselerin onun verdiği borç para ile iş kurduğunu ve zengin olduğunu, aile bir vesile ile yıllar sonra öğrenir. Borcun geri ödenme tarihi mi? Sorulmaz; borçlunun ne zaman parası olursa. Etrafta dövizle, altınla ve hatta faizle ödünç para verilirken, o verdiği paranın karşılığını verdiği para biriminden alır. Onu tanımayan birisi bu yaptığını duysa, onu aptal sanır. Şahsi işlemlerinde asla faize yanaşmaz.

19. KENDİ İŞİNİ KENDİ YAPMASI
Kimseye yük olmak istemez. “Bir çay bile ikram edene karşılığını vermek isterim,” der. Karşılık veremeyeceği ikram ve ziyafetlere katılmaz. Ev halkına: “Size bir iyilik yapanı veya bir iyiliği dokunanı bilmek isterim,” der. Oğlu yurt dışına giderken evde kullanılan elektrikli ev aletleri,  koyacak yer olmadığı için, Trabzon’a gönderilmiştir. Yurt dışından dönülünce o ev aletlerinin parasını, hem de piyasadaki yenilerinin fiyatları ile oğluna ödemiştir. Bütün şahsi ihtiyaçlarını kendisi karşılamak ister. Elbiselerinin temizliğini ve ütüsünü bizzat kendisi yapar. Evdeki en ufak ihtiyaçlardan, evin temizliğinden, çamaşır yıkamadan, bulaşık yıkamaya kadar her şey ile ilgilenir.

20. DOSTLUĞU
0 insanlara temkinli yaklaşır. İnsanların niyetlerini sezer, kötü niyetlilere karşı mesafe koyar. Laubali hareketlere izin vermez. Onun bulunduğu mecliste herkes terbiyeli ve seviyeli konuşmak durumundadır. Bulunduğu ortama, sözlerinden ziyade, duruş ve davranışı ile hâkim olur. Mevkii veya zenginliği ile ona tahakküm etmek isteyenlere veya onu küçük görenlere karşı derhal tavır koyar, bacak bacak üstüne atar, önceki mütevazı halini üzerinden atar. İnsan sarrafıdır, pek az samimi dostu vardır. Bunların sayısı 50’yi geçmez. Dost seçmesini bilir. Bu dostlarını sık sık ziyaret eder, onlarla dertleşir ve onların durumunu anlamaya çalışır. Dertlerini onlarla paylaşır, onlara yardım etmeye çalışır.  Dostları çoğunlukla ahlak, kültür, iman ve fikir değerlerini paylaştığı kimselerdir.  Bunları bilerek seçer ve sever.
Bunların bazıları ile kültür ve fikir sohbetleri olur. Şehirdeki bazı kültür faaliyetlerine ve konferanslara onlardan vakti olan biri veya birkaçı ile katılır. Daha sonra kendi aralarında bu faaliyetleri değerlendirirler. Karayollarından Mustafa Bey (Kumkumoğlu), bu tür faaliyetlerde beraber bulunduğu kimselerdendir. Bu bey, ağabeyin oğlu askere giderken: “Asker ocağı dualı, mukaddes bir yerdir. Vazifelerini çok ciddiye al,” demiştir. Ağabey ve Mustafa Bey, Onların Âlemi ve Mevlana gibi üst seviyede kitapları okur ve mütalaa ederler. Olgun bir kişiliği ve sağlam bir imanı olan Mustafa Bey’in etrafını bazı çıkarcı kimseler çevirmişler. Onun temiz imanını suiistimal ederek, ona maddi bakımdan yük olmaya başlamışlar. Ağabey sahte şeyhlere ve sahte keramet sahiplerine son derece kızar. Çok sevdiği ve saydığı arkadaşını bu tür tasallutlardan kurtarmak için uğraşır. Onu çevreleyen grupla tartışır, bu grubun iyi niyetli olmadığını arkadaşına anlatmaya çalışır ve onu ikna etmek ister. Ölümünden 30 yıl sonra bile uzakta olan bu arkadaşının mezarını ziyaret eder, duasını okur, onun akrabalarını arar ve evlerine uğrar.Bu arada mezarı aynı köyde olan ve 1932 yılında vefat eden Nakşi Şeyhi Frşat Efendi’nin kabrini ziyaret eder.

21. EMİNLİĞİ
Tanıyanlar ona itimat eder. Muhitindeki bir kimse emanet bırakacağı bir insan arasa, aklına ağabey gelir. Kendisi bir bakıma emanetçi dükkânı gibidir. Bir kimse dövizini, altınını veya lirasını ona emanet ederse, o da bu emaneti kasasından sorumlu olduğu mağazanın kasasının bir köşesine koyar. Emanet bırakan huzur içindedir. Çünkü ağabeyin bu emaneti kendisi gibi koruyacağını bilir. Etraftaki toptancılar zaman zaman İstanbul’a mal almaya giderler. Dükkânda bırakacağı emin birisi yoksa ağabeye rica edilir. Aynı şekilde esnaftan biri bir yere gideceği zaman kasayı ona emanet eder. O kendi işini bırakır, emanet aldığı dükkân veya kasayı titizlikle işletir ve korur. Bu süre zarfında kasada oturur. Sadece namaz vakitlerinde yarım saat kasayı kapatır. Yıllar sonra bir gün bu konuda soru soran bir akrabaya: “O toptancı mağazalarına nezaret ederken veya kasalarını kullanırken,  bir defa olsun, bu mallar benim olsa düşüncesi bile aklımdan geçmemiştir. Çünkü onlar benim değildi,” demiştir.

22. SAYGINLIĞI VE ŞEFKATİ
İnsanları kendine saydırır. Az ve alçak sesle konuşur. Kötü söz ağzından çıkmaz.  Etraftaki her üzücü olaylardan çok etkilenir. Devamlı mahzun durur. Kahkahayla güldüğü görülmez. Bazen hafifçe gülümser. Ciddi, hatta sert bir yüz görünüşü olmakla beraber etrafına karşı hassastır. Defterlerini tuttuğu iş sahiplerinin bazıları ondan yaşça büyük olsalar bile ona ağabey diye hitap ederler. Kendi aralarında yaptıkları laubali hareket ve şakaları onun yanında yapmazlar. Bir gün evinde, bu insanların bu davranışına kendisinin hal ve hareketlerinin yol açtığı söylenince,  bunu kabul etmemiş; onların çok terbiyeli ve temiz insanlar olduğunu ve bunun için kendisi ile uyum içinde çalıştıklarını söylemiştir. Ayrıca bunda bu insanların çoğunun kendisi ile aynı ilçeden olmalarını gerekçe göstermiştir. Toptancı çocuklarının bazıları anne ve babaları kadar, bazen onlardan çok ağabeye saygı gösterirler. Bazıları büyüdükten sonra bile bunun böyle olduğunu kendileri söylemiştir. Yaşça ondan birkaç yaş küçük ve sigara tiryakisi olan Ahmet Ağıralioğlu gibi akraba erkelerinin bazıları ömürlerinin sonuna kadar saygısızlık olmasın diye ağabeyin yanında sigara içmemişlerdir.  Ağabey orta yaşlardayken bile,  mahallenin genç kızları ve gelinleri, kıyafetleri düzgün değilse, onunla karşılaşmaktan çekinir, mümkünse yollarını değiştirirler.  Bunu yıllar sonra Nafiye Şeker gibi bazıları hatıraları arasında sohbetlerde anlatmışlar.
Ciddi ve sert görünüşlü olmasına rağmen kavgacı değildir. Etrafına karşı hassastır. Bir defasında yolda sırtında ağır yükü olan ve elinde bohça taşıyan bir kadın ile önünde boş giden bir delikanlı görür. O kadının delikanlının annesi olduğunu tahmin ederek yanlarına yaklaşır ve delikanlıya: “Al bakayım sırtına annenin yükünü,” diye sertçe emir verir. Delikanlı  “ Peki,” deyip emri yerine getirmiştir.
Hayvanlara, çocuklara ve zayıflara karşı son derece merhametlidir.  Yolda hayvanları horlayan veya eziyet eden birisini görürse, bu davranışını tenkit eder ve onlara daha insaflı davranılmasını tavsiye eder.

23. KUVVETLİ HAFIZASI
Onun hafızası kuvvetlidir. İstanbul’a geldiği bir günün akşamı Yıldız Sarayı’ndaki bir iftar yemeğine oğlu tarafından davet edilir. Kabul edeceği tahmin edilmez. İftarı kimin verdiğini sormaz, ama kabul eder. Çünkü kültürlü ve bilgili muhite sevdalıdır. İftarda Ali Fuat Başgil’in hanımı ile aynı masaya düşer. Yaklaşık 45 yıl önce okuduğu kitapların önsözünden hocanın hanımının adını hatırlamıştır. Henüz Ali Fuat Başgil’in hanımının adı geçmeden: “Ben sizin adınızı hocanın kitaplarındaki önsöz teşekkürlerinden hatırlıyorum. Sizin adınız Nüvide’dir, değil mi,” demiştir. Yaşı doksana yaklaşan Nüvide Hanım bu dikkat ve ilgiden memnun olur. Ağabeyi ve oğlunu evine davet eder ve hocanın kitaplarından bazılarını hediye edeceğini söyler. İftardan sonra ağabey mutadı gereğince abdest alacaktır. Çeşmeye gider, ceketini omuzlarına alıp abdest almaya başlar. Bir zat gelir, ısrarla ceketini tutmak ister. Karşılıklı ısrardan sonra dayanamaz, ceketini tutmasını kabul eder. Namazdan sonra salonda ceketini tutan adamı tekrar gördüğünde, yakındaki bana kim olduğunu sorar. “Bu iftarı veren meşhur Aydın Bolak,” cevabını alınca şaşırmıştır.

24. ACELESİZLİĞİ
Ağabeyin hiçbir işte acelesi yoktur. Muhitinde en temiz ve en yavaş çalışanı olarak bilinir. Yaptığı her işi en mükemmel yapmak ister. Bir bakıma mükemmelcidir. Taş duvar örerken bir taşı son konumunda yerleştirmeden önce, beş altı defa farklı konumda dener.  Çatıdaki akıntıları kesmek için her bir kiremidi eline alır, süpürge ile dört beş defa iyici süpürür ve en son eliyle sildikten sonra kiremidi yerine yerleştirir. Bir sıra kiremidi yerine koyduktan sonra su getirtir ve suyun akışını ve sızdırmazlığını kontrol ettikten sonra ikinci sıra kiremidi yerleştirmeye başlar. Yaptığı her işin en iyisini yapmak ister, harcanan zamandan ziyade, sağlam olması ve güzel görünmesi önemlidir. İşlerinde yeni usuller, yeni çözümler denemek ister. Bu yüzden başka birisinin 3 günde yaptığı işi, belki bir haftada bitiremez. Tez canlı ve çok aceleci olan hanımı Havva, ağabeyin bu durumundan çok rahatsızdır. Her işi mükemmel ve intizamlı yapmasını benimsemez. Çünkü işler zamanında bitirilemez. İşler yavaş yürüyünce canı sıkılır ve: “Her işi Nasrettin Hoca gibi farklı yapmak zorunda mısın,” diye sesini yükseltir. Hiçbir işte acelesi yoktur. Fakat hiç boş durmaz. İşler arasındaki boşluklarda ya bir şeyler okur, bilgisini artırır veya çalışma aletlerini bileyerek onların verimliliğini yükseltir.
Genç yaşta ölen kız kardeşinin kocası Mustafa Kaymak ile onun ölümüne kadar dostlukları ve karşılıklı saygıları devam etmiş olmasına rağmen, eniştenin aceleci mizacı ağabeyin ağır hareket davranışı ile bağdaşmaz. Beraber gittikleri bir hac yolculuğunda, ağabey sık sık kafile otobüsünü kaçırır. Enişte telaşlanır, kafileyi bekletmeye çalışır. Bir ziyaret sırasında kafile otobüsü hazır olarak bir süre bekledikten sonra, otobüs oradan ayrılır. Ağabey ise, Osmanlının Hicaz demiryolu eserlerini incelemekle meşguldür. Onların eski vagonları, harabe halindeki istasyon binaları ve bozulmuş raylarını saatlerce incelemiş ve başka bir vasıtayla kaldıkları meskene dönmüştür.

25. DÜZENLİLİĞİ
İşindeki titizliği gibi, çok düzenli bir hayatı vardır. Gençliğinden beri her ezandan 15-20 dakika önce, yapmakta olduğu iş ne olursa olsun, onu bırakır,  abdest alır, elbisesini değiştirir ve camiye gider. Camiye zamanında yetişmede pek geç kaldığı vaki değildir. Her zaman temiz çorap ve elbiseleri ile camide dikkati çeker. Sünnetlerde en son selam verendir. Camiden en son çıkan odur. Sanki camiyi o kapatıp kilitleyecektir. Dönüş yolunda aile mezarlığının önünde durur, duasını okur, öyle eve geçer.  Bu düzen günün her namaz vaktinde tekrarlanır. Bayram namazlarında camiden dönüşte mezarlığın içine girer, yakınlarının mezarı başında oturur, Yasin’i Şerifi okur,  ondan sonra eve gelir. Köy camiinin zaman zaman imamsız ve ezansız kalmasından son derece rahatsız olur. İmam izine ayrılınca, ezanın zamanında okunması için alışılmış vakitten daha önce camiye gider, sesi güzel olmadığı için güzel sesli birisini bulursa ezanı ona okutur. Değilse, kendisi okur. İmamlık için kendisinden layık birisi cemaat arasında varsa onu öne geçirir. Camiye gidemediği zamanlar, evde ev halkına cemaatle namaz kıldırır. Böylece ev halkının sureleri tecvitli dinlemesini sağlayarak kulak dolgunluğu oluşturmalarına gayret eder. Müezzinlik yapacak kimse yoksa o görevi de kendisi üstlenir. Her Cuma gecesi yatsı namazından sonra Yasin-i Şerifi, Amene Resulü ile birlikte sesli okur. Bütün geçmişlerinin ruhu için, kalanların sağlık ve afiyeti için dua eder.  Kurban bayramlarında kurbanını ya bizzat keser veya ortak kesim söz konusu ise sonuna kadar kurban yerinden ayrılmaz. Kurban keserken kurbanlık hayvanına eziyet edilmemesi hususunda azami itina gösterir.

26. ZOR BEĞENİR
Yapılan pek az işi beğenir. Daha doğrusu zor beğenir. Bunun için her işi kendisi yapmak ister. Her iş için uzun zaman harcar. Kırıcı konuşmamasına ve şefkatli olmasına rağmen onunla birlikte çalışmak hemen hemen imkânsızdır. Yanında çalışanın her yaptığı işi kontrol eder ve işte ufak bir hata varsa, ya da iş kendi istediği gibi yapılmamışsa yapılan işi bozar, kendisi yeniden yapar. Bir ustanın yerleştirdiği taşı beğenmez ve kendisi yeniden yerleştirir. Böyle birkaç olaydan sonra yanında çalışan usta pes eder ve işi bırakır. Kardeşleri yetişkin hale geldikten sonra bir daha onunla bir arada çalışamamışlardır. Çünkü yaptıkları her hamleyi düzeltince onunla çalışmakta olan kardeşinin morali bozulur ve işi bırakıp ayrılır. Fakat her hangi bir ustanın işini bir kere beğenirse, bir daha onun işine karışmaz.
Defterleri çoğalınca bazı arkadaşları bir büro tutmasını ve yardımcı çalıştırmasını tavsiye ederler. Bu tavsiyelere uymaz ve her işi kendisi yapar. Hatta evdeki çocuklarının bile defterler üzerinde bir kayıt yapmasını kabul etmez. Olsa olsa onların ancak sayfalardaki sayıların toplanmasına ve sonuçları sayfa altına geçici olarak kurşun kalemle yazılmasına veya aylık nizamlardaki hataların bulunmasına yardımcı olmalarına izin verir.

27. TEMKİNLİDİR
Hayata karşı çekimser ve temkinlidir. Ticari kabiliyet zayıftır. Gençlik yıllarında babası ona bir dükkân açmış, fakat her nasılsa o, bu ticaret işinde başarılı olamamıştır.  Kendisini düşünmez. Annesi zaman zaman bunu: ” Kendi menfaatini bilmez, kendi kendinin rızkına mani olur, sözleri ile dile getirmiştir.  Hiç kimseye minnet etmez. Yolculuklarda bilet alırken en kötü yeri teklif ederlerse itiraz etmez, kabul eder. Yıllar önce bazı arkadaşlarının ortak ticaret yapalım tekliflerini geri çevirmiştir. Bunların bazıları yıllar içinde ticaretten oldukça iyi varlıklar edinmişlerdir. İki arkadaşı ile bir apartmanı inşa edip tamamladıktan sonra bu arkadaşları ona, bu apartmanı satıp müteahhitliğe beraberce devam etmelerini teklif etmişler. Fakat o bu teklifi kabul etmemiş ve apartmanı ev olarak kullanmayı tercih etmiştir. Bu arkadaşları o tarihten sonra müteahhitlikten zengin olmuşlardır.

28. EĞLENCELERE RAĞBET ETMEZ
Düğün, sünnet gibi eğlenceli toplantıları sevmez. Gençliğinde bile bu tür toplantılara hiç rağbet etmediği çocukluk arkadaşlarının beyanları arasındadır. Ama uzak veya yakında ulaşabileceği cenaze merasimlerine katılmak için işini, gücünü bırakır. Gününü hiç tereddütsüz harcar. Eş dost akraba ziyaretlerini ihmal etmez. Sıkıntılı durumlarda veya hastalıklarda onları ziyaret eder. Sohbetlerinde, boş ve büyük laf etmekten, iddialı sözlerden hoşlanmaz. “Allah’ın gücüne gider,” diyerek büyük konuşmaktan kaçınır.
Dirilere olduğu kadar ölülere de saygılı ve vefalıdır. Gençliğinde Sarıkamış’ta yardımını gördüğü bir Fahri Efendi vardır. Onun Eğridere Köyünden birkaç köy uzaktaki mezarını arada bir ziyaret eder. Sarıkamış hadisesinden 60 yıl sonra bile bir gün hanımını alıp Fahri Efendinin Ataköy’deki bu mezarına gitmiş, dua okumuşlardır.
Disiplinsizliğe tahammülü yoktur. Prensiplerine uymayanların onun yanında rahat etmesi mümkün değildir. Aslında istedikleri fazla bir şey değildir: iman ve amel yanında, sadelik ve dürüstlük.  Onun nezdinde iman, amel, ahlak ve insanlık esastır. Bu konularda hassaslık gösterir. Yemeğini bile çoğunlukla kendi hazırlamak ister. Otoriter bir yapısı vardır. Onunla beraber çalışmanın veya beraber oturmanın tek yolu onun prensiplerine tabi olmaktır.

29. TARİHİ SANAT ESERLERİNE HAYRANLIĞI
Tarihi eserlere meraklıdır. Köydeki yaklaşık iki yüz yıllık çeşmenin köy yolu yapımında bazı köylülerce yıkılmasını önlemeye çalışmıştır. Bunun için yontma taştan çeşmenin taşlarını numaraladıktan sonra Vakıflar Genel Müdürlüğüne müracaat ederek onun tarihi eser olarak kaydedilmesini sağlamıştır. Bir şehre, özellikle İstanbul’a gittiği yıllarda, orada günlerce her gün beş altı saatini bu tarihi eserlerin gezilmesi ve incelenmesine ayırır. Bazen saatlerce bir tarihi eser karşısında durur, onun nasıl bu kadar güzel yapıldığına, yapılış tarzına ve sağlamlığına hayret eder.  Güzel sanat zevki, estetik anlayışı olduğu için onların yapılış zevkini ve güzel görünüşünü takdir eder. Onların eski yazı kitabelerini okumak ister. Bu taş binaların bir ağaç yontar gibi nasıl bu kadar düzgün yontulduğunu ve o ağır taşların bu kadar intizamlı nasıl yerleştirildiğini anlamaya çalışır.

30. TÜKÇE SEVGİSİ
Onun Türkçeye sevgisi ve saygısı vardır. Bazı uydurma kelimelerin kullanılmasından son derece rahatsız olur. Bunların hatalı olduğunu tanıdıklarına anlatmak ister. Bu konuda hassastır. Dostlarını kırmadan ikaz eder. Hatta camideki imam bile hutbede yanlış bir kelime kullansa, Cuma namazının sonunda onu bekler ve o kelimeyi yanlış seçtiğini veya yanlış kullandığını kırıcı olmadan ona bildirir. Bir defasında İstanbul’da bulunduğu aylarda berber bulamadığını söylemiştir. Nasıl olur her taraf kuaför dolu cevabını alınca, kendisinin kuaför dükkanı değil, berber dükkanı aradığını belirtmiştir. Aradan en az bir hafta geçtikten sonra bulduğu bir berber dükkânına saçını kestirmiş ve berbere levhasındaki berber kelimesinden dolayı teşekkür etmiştir.

31. ÇİRKİN KONUŞMALARA KARŞI TAVRI
Yanlış söz ve hareketlere kırıcı olmadan anında müdahale eder. Evde birisi yanlış bir kelime kullansa onu hemen düzeltir. Bir gün en küçük kardeşinin hanımına (Feride): “Yolda gelirken kimseye rastladınız mı” diye sormuştur. Yenge: “Salak(lar)ın Mustafa’ya”  der demez; ağabey itiraz etmiştir:  “Mustafa Efendi demen lazım.  İnsanları lakapları ile anmayın” demiştir. Yenge sesini çıkarmaz. Konuyu unutturur. Birkaç saat sonra bu sefer yenge ona soru sorar: ”Ağabey, Mustafa Efendinin kaç çocuğu var,”. Cevabı ise: “Hangi Mustafa Efendinin,” sorusu olmuştur. Çünkü mahallede 5-6 tane Mustafa vardır. Ağabey hangi Mustafa olduğunu anlamamıştır. Yenge ise cevap vermek yerine, muzipçe gülümsemiştir. Bölgede insanlara, hatta ailelere takma ad takmak ve onları lakapları ile anmak yaygındır. İnsanlara takma ad takılmasını ve onlardan lakapları ile bahsedilmesini doğru bulmaz, itiraz eder. Ayrıca yöredeki insanlar çocukluktan itibaren çok küfürlü konuşur ve bir kısmı bu kelimeleri kullanırken bunların tam manasını bilmez. Ağabeyin ağzından çocukluğundan beri hiçbir zaman küfür sayılabilecek bir söz çıktığı duyulmamıştır.

32. HAL EHLİ OLMASI
Ağabey az konuşur.  Fakat bir haksızlık görünce veya duyunca kuvvetli bir avukat kesilir. Bakışları ve davranışları ile muhatabını olduğu yere çakar. Bir bakıma kal ehli değil, hal ehlidir. Hep edeplidir. Doğruluğu ve haklılığı şüpheli hareketlerden ve davranışlardan uzak durur. Hareketleri ölçülüdür. Kapıdan girerken veya çıkarken, kapıyı kilitler veya açarken en ufak bir ses duyulmaz. Çocukluğundan beri hatalı sözünü veya hareketini gören veya duyan olmamıştır. Geleneklere, göreneklere saygılıdır. Adeta eskimeyen değerleri ezelden bilir. 20 yıllık arkadaşı Karayollarından Mustafa Bey, onun hasletlerinden, hal ve hareketlerinden bahsettikten sonra: ” Allah Allah.. Köy yerinde onu böyle kim terbiye etti, kim yetiştirdi,” sözü ile hayretini dile getirmiştir.
33. SONUÇ

Kısaca o sadece kardeşlerinin ve evinin değil, mahallesinin ve onu tanıyan muhitin isimsiz ağabeyidir.   15 Aralık 2012 tarihinde vefat etmiş ve Çaykara Eğridere Mahallesinde aile kabristanına defnedilmiştir.  Bu topraklar bereketlidir. Bu topraklarda yetişmiş ve yetişecek olan isimsiz ağabeylere, toprakların mensupları olarak şükran borcumuz var. Milletimiz için nice isimsiz ağabeyler dileğiyle…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder